دستیار تنظیم نمایش
کنتراست +
متن بزرگتر
فاصله متن
توقف انیمیشن
مخفی کردن تصاویر
تغییر قلم
مکان نما
ارتفاع خطوط
بزرگ نمایی
اشباع رنگ
سیاه و سفید
بازنشانی تمام تنظیمات
29 آذر 1404
گلایه رسانه ها از ملاحظه کاری شهرسازان در نقد  پروژه ها/ رسانه ها ظرفیت های قم را معرفی نکردند.

 گلایه رسانه ها از ملاحظه کاری شهرسازان در نقد پروژه ها/ رسانه ها ظرفیت های قم را معرفی نکردند.

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی شهرسازی نشست تخصصی نقش رسانه در توسعه شهری از سوی جامعه مهندسان شهرساز استان قم و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و موسسه آموزش عالی پویش در فرهنگسرای جوان برگزار شد.
شنبه، 17 آذر 1397 | Article Rating

مرتضی داستانی مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم در این نشست در سخنانی اظهار داشت: اگر می خواهیم رسانه ها در عرصه شهرسازی نقش آفرین باشند، این امر بدون حضور و همراهی نیروهای متخصص شهرساز و سایر مهندسان ممکن نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ما به خبرنگاران و روزنامه نگاران می گوییم که رسالت آنها حل مشکلات شهر نیست؛ چرا که رفع یک مشکل و معضل شهری ابعاد متفاوتی دارد و عمده رسالت خبرنگار طرح مشکل است.

وی معتقد است که خبرنگاران باید مشکلات شهری را شناسایی و به جامعه و مسئولان معرفی کنند و صاحبان رسانه باید بدنبال طرح مشکلات باشند و رسالتی برای ایده پردازی ندارند.

سالهاست که نیروهای متخصص شهرساز در ارائه نظر خود ملاحظه کاری می کنند.

مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی قم تصریح کرد: سالهاست که نیروهای متخصص ما در عرصه شهرسازی در ارائه نظر خود ملاحظه کاری می کنند و حاضر نیستند نظرات کارشناسی خود را شجاعانه طرح کنند؛ هر چند که در جلسات خصوصی و غیر رسمی نظر خود را بیان می کنند.

وی عنوان کرد: وقتی متخصص و کارشناسی موضوعی را در رسانه و روزنامه مطرح می کند تاثیرگذاری آن به مراتب از خبرنگار و یا کسی که تخصص لازم را در آن مورد خاض ندارد را بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آغاز پروژه مونوریل در قم و عکس العمل رسانه های استان در قبال آن اشاره کرد و گفت: وقتی بحث احداث مونوریل در قم مطرح شد در گام اول بدنبال بررسی این طرح در شهرهای دیگر رفتیم که اصفهان، مشهد، تهران و شیراز آن را قبول نکرده بودند و ما این استدلال ها را قبل از کلنگ زنی این پروژه  در روزنامه مطرح کردیم و هر چقدر سعی کردیم  نظرات کاشناسان قمی در این زمینه را جویا شویم موفق نشدیم و در نهایت چندین مطلب از کارشناسان تهرانی که در مخالفت مونوریل مقاله و یا گزارش نوشته بودند که منجر شد اقای قالیباف این پروژه را اجرایی نکند استفاده و در رزونامه منتشر کردیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم ابراز داشت: آقای آتش زر که رییس شورای اسلامی شهر وقت قم بود در زمان کلنگ زنی مونوریل  گفته بود که ما در قم هر کاری می خواهیم انجام دهیم یک روزنامه می خواهد جلوی آن را بگیرد و ما این سخنان را برای  ثبت در تاریخ در روزنامه منتشر کردیم.

داستانی ادامه داد: در آن زمان دو یا سه نفر حاضر به ارائه نظر خود شدند اما امروز همه از تبعات منفی مونوریل دم می زنند و شورای شهر نیز رسما اعلام کرد که امکان ادامه آن وجود ندارد که متاسفانه هزینه های زیادی بر قم تحمیل شده که اگر آن زمان متخصصان و کارشناسان به صراحت نظر کارشناسی خود را ابراز می کردند کار به اینجا نمی رسید.

وی به چگونگی اجرای پروژه حرم تا حرم نیز اشاره کرد و گفت: در آن زمان روزنامه ۱۹ دی هنوز وجود نداشت؛ در اولین سفر مقام معظم رهبری به قم، کرباسجی شهردار تهران بود که با هلی کوپتر دوری در قم زده بود و بدون مطالعات کارشناسی  اتصال حرم به جمکران را در یک مسیر مستقیم مطرح کرد و مسئولیت آن را پذیرفت که در همان زمان مطلبی در روزنامه جمهوری چاپ کردیم  که این کار با توجه به مسیرهای دسترسی به جمکران نیازی نیست و از طرفی توسعه قم به سمت اصفهان است و این طرح مرکزیت حرم را به حاشیه می راند و هیچ کسی حاضر نشد این طرح را دنبال کند و تنها آقای آخوندی وزیر شهرسازی وقت مخالفت خود را با این طرح را در نامه ای به رهبری اعلام کرد.

مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی قم می گوید که این اتفاقات در شهر قم به دلیل عدم همراهی متخصصان رخ داده است و به جز افرادی نادر، شجاعتی از سوی کارشناسان امر ندیدیم.

داستانی به ماجرای پروژه احداث پاساژ الغدیر قم در مرکز شهر نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه کالبد شهری قم را بر هم زد و خاطرات زیادی را عوض کرد و بودجه زیادی صرف شد که متاسفانه رسانه های استان نتوانستند در این عرصه هم موثر باشند.

توسعه شهر قم به صورت نامتوازن است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم با بیان اینکه توسعه شهر قم به صورت نامتوازن است افزود: بخش زیادی از برنامه ریزی شهری قم رها است و از گذشته تاکنون فکر و ایده خاصی پشت آن نبوده است.

وی این موضوع را هم مطرح می کند که چه چیزی باعث می شود،  فردی بگوید من قم را به دومین شهر دامپروری  تبدیل کرده ام که این نشان از عدم شناخت درست ویژگی های استان بوده و باید دانست که برنامه ریزی شهری نیازمند نگاه همه جانبه است.

مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی قم ابراز داشت: هدف رسانه ها ارتقاء محیط زندگی شهروندان و بهبود سبک زندگی آنها است که این امر نیازمند ایده و طرح کارشناسان دارد تا سطح افکار عمومی بهبود یافته و تغییر باورهای آنها ممکن پذیر شود  و بهبود برنامه ریزی شهری و  تغییر باورها جز با همراهی رسانه ها و متخصصان امکان پذیر نیست.

یکی از اصلی ترین کارکردهای رسانه ذائقه سازی برای جامعه است.

مدیر کل دفتر طرح های توسعه شهری شهرداری قم نیز در این نشست که محور سخنانش را به موضوع نقش رسانه در توسعه شهری اختصاص داده بود در این خصوص گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای رسانه در واقع ذائقه سازی برای جامعه و مخاطب است که از این طریق می تواند بر سبک زندگی مردم در زمینه های مختلف تاثیرگذار باشد.

محسن صادقی امینی معتقد است که ذائقه سازی رسانه ها برای جامعه می تواند سدی در برابر سوداگران باشد چرا که از این طریق می توان بینش و فرهنگ مردم را در مسیر درست هدایت کرد و مانع از آن شد تا افرادی برای کسب درآمدهای سرشار از مردم سوءاستفاده کنند که به عنوان نمونه می توان به موضوع نماهای شهری اشاره کرد که متاسفانه امروز به دلیل فقدان ذائقه سازی رسانه ها به ابزار و کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

وی دیگر کارکرد رسانه ها را نظارت اجتماعی برشمرد و در این خصوص بیان داشت: این نظارت های اجتماعی است که می تواند رفتارهای فردی و اجتماعی و همچنین دارایی های مادی و اجتماعی جوامع را حراست کند.
مدیر کل دفتر طرح های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به نقش تکایا و حسینیه ها به عنوان گنجینه هایی در قم قدیم که کارکردهای متفاوتی داشتند افزود: متاسفانه امروز از آن همه کارکردهای اجتماعی این مکان ها خبری نیست و این بدان مفهوم است که ما از کارکردهای این نهادها در محلات دور شده ایم که می توانستند سر منشاء اقدامات و تحولات بسیاری باشند و به دلیل فقدان همین امر گاها شاهد هستیم نابسامانی های فرهنگی موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی شده است.

صادقی امینی در ادامه ؛ حاکمیت، فعالان ساختمان و شهروندان را سه ضلع بازیگران عرصه ساخت ساز برمی شمرد و بر این عقیده است که  رسانه ها در وسط این ماجرا قرار دارند که باید ذائقه سازی کنند.

وی آینده پژوهی و دیده بانی را نیز از دیگر کارکردهای رسانه در شهرهای قلمداد می کند و می گوید  ، خبرنگار باید در بین شهروندان حضور داشته باشد تا بتواند از دل مردم مشکلات را احصا و پیشنهادهای برای حل آن ها ارایه دهد.

در مدیریت شهری به روزمرگی رسیده ایم.


مدیر کل دفتر طرح های توسعه شهری شهرداری قم در انتقاد به عملکرد مدیریت شهری اینگونه مطرح کرد که متاسفانه ما رسدخانه شهری نداریم و در مدیریت شهری به روزمرگی رسیده ایم .

او ادامه می دهد که امروز خبر نداریم وقتی کمیسیون ماده ۵ یک طبقه اضافه اجازه ساخت می دهد چه تاثیری بر روی سایر ساخت و سازهای آن منطقه و شهر می گذارد.

وی با بیان اینکه امروز سنت ها در حال تحریف و تخریب  است که باید دیده بانی لازم در این زمینه صورت گیرد افزود: رسانه ها باید مشکلات ، نیازها و بایسته های مردم و شهر را به مسئولین اطلاع دهد و نمی توان به نیازهای جامعه بی تفاوت بود و این کارکرد مهم رسانه است.

وی همچنین ارزیابی و بازخوردگیری را از دیگر رسالت های رسانه دانست و گفت: طرح های  تفصیلی و سایر طرح ها همچون  باز آفرینی محلات در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان است که می بایست بازخوردهای این طرح ها در قبل ، حین و بعد از اجرا را احصا کرد و وضعیت سنجی داشت.

صادقی امینی  عنوان کرد: اطلاع رسانی در توسعه شهری نیز از ماموریت های رسانه ها است که به عنوان نمونه دانستن قوانین و مقررات حق مردم است و رسانه ها می بایست در این زمینه نیز فعال باشند و این موارد قانونی را به شهروندان هشدار و گوشزد کنند .

وی در پایان تاکید کرد: اگر رسانه کارگرد درستی داشته باشد به عنوان کنش گر فعال شناخته می شود در غیر این صورت منفعل و در خدمت نظام حاکم است.

کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی نیز در این نشست بحث برندینگ سازی شهری را مطرح کرد و گفت: تقش اصلی رسانه ها در حوزه شهری، موضوع برندیگ سازی شهری است که این امر موجب توسعه شهرها می شود و برندینگ شهری یعنی اینکه هر شهری شخصیتی برای خود دارد که باید آن را پررنگ و برجسته کرد تا آن شهر به این ویژه گی ها در ذهن مردم تداعی شود.

زینب آخوندی می گوید: رسانه های جهان امروز در معرفی شهرها با پررنگ کردن ظرفیت های آنها نقش موثری دارند و در قم نیز می توان این مسیر را دنبال کنیم چرا که ویژه گی های و ظرفیت های زیادی در شهر قم وجود دارد.

مسئولان شهری از فعالان رسانه ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی کنند.

این خبرنگار حوزه شهری قم گلایه دارد که امروز مسئولان شهری از فعالان رسانه ای برای پیشبرد اهداف و ایده های خود استفاده نمی کنند.

وی تاکید کرد: رسانه ها باید در شناسایی پتانسیل های شهری نقش آفرین باشند و مسئولان و سیاست گذران شهری هم می توانند این مسئله را رهبری کنند که متاسفانه هم اکنون در قم چنین چیزی دیده نمی شود.

روزنامه نگار قمی می افزاید: قم ویژه گی های متفاوتی داشته و تصاویر بسیار زیبایی از قم وجود دارد که هنوز منعکس نشده است و متاسفانه امروز نگاه سیاسی و امنیتی به قم بیشتر از سایر جنبه های این شهر است.

آخوندی گفت: امروز بار سیاسی و امنیتی کشور بر روی قم سوار شده و این موضوع در سرمایه گذاری ها و سایر جنبه های گردشگری و زیارتی قم می تواند تاثیرگذار باشد و رسانه ها در شناسایی ابعاد متفاوت قم می توانند نقش آفرین باشند از سوی دیگر مسئولان شهری نیز رسالت سنگینی در این زمینه بر عهده دارند .

شرایط یک تشرف روحانی برای زائران به حرم مطهر فراهم نیست.

وی به وضعیت نامطلوب اطراف حرم مطهر و هسته مرکزی شهر قم انتقاد می کند و می گوید: امروز وقتی به اطراف حرم نگاه می کنیم مناظر نامطلوبی از وضعیت ساخت و ساز، سیما و منظری شهری دیده می شود و شرایط یک تشرف روحانی برای زائران به حرم مطهر فراهم نیست.

آخوندی ادامه می دهد که ساختمان های بی هویت، نیمه کاره و وضعیت رها شده پارکینگ شرقی حرم مطهر جلوه نامناسبی از یک شهر در تراز نام قم را در اذهان مسافران و زائران به یادگار می گذارد.

این کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی افزود: امروز صحنه های نیمه کاره ستون های منوریل قم در شکل گیری هویت جدید قم تاثیرگذار است که باید فکری به حال آن کرد.

وی می گوید: نماهای رومی در قم به گونه ای است که به سختی می توان تفاوت آن را با سایر شهرهای غربی پیدا کرد و تضادها در ساخت و سازهای قم بسیار زیاد است.

آخوندی معتقد است: امروز اتفاقاتی که در قم در حال رخ دادن است؛ موجب نگرانی مردم قم و حتی مردم سایر شهرها است که از جمله آنها می توان به وضعیت باغ سالاریه اشاره کرد که ۸ تا ۱۰ هکتار باغ این منطقه خشک شده و کسی حتی عذرخواهی هم نمی کند.

وی افزود: رسانه های خارجی مطالب مختلفی از قم منعکس می کنند که طرح تضادهای موجود در قم از جمله سوژه های جالب توجه برای آنها است و برخی رسانه های خارجی نیز  بیشتر اخبار امنیتی قم را منعکس می کنند که این امر نشان می دهد در زمینه معرفی سایر ابعاد قم کار خاصی صورت نگرفته است.

خبرنگار حوزه شهری ابراز داشت: اطلاع رسانی های لازم به مردم قم در خصوص پروژه ها صورت نمی گیرد و حتی خبرنگاران حوزه شهری نیز برخی از اطلاعات مورد نیاز برای پرداختن به آن موضوع را در دست ندارند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) که این روزها بدنبال احیا و ایجاد محور فرهنگی شهر در بافت تاریخی قم است  نیز در این نشست در ابتدای سخنانش انتقاد می کند که این نشست بیشتر به بیان مشکلات قم معطوف شده تا بیان نقش رسانه .

علیرضا خاکی  با اشاره به اینکه محدوده تاریخی قم در سال های گذشته مصوب شد اظهار داشت: در سال اول فعالیت مان سوال ما این بود که باید با بافت تاریخی قم چه کنیم.

علیرضا خاکی گفت: محور توسعه قم از ۲۰۰ سال قبل تاکنون حرم مطهر حضرت معصومه (س) بوده است و امروز به سمت پردیسان رفته و به همین دلیل اطراف قم را بافت فرسوده گرفته است.

وی بیان داشت: در ابتدای کار در سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)  متخصصان جوان و پیشکسوت عرصه شهرسازی و معماری را گردهم آوردیم و ویژه گی های شاخص شهر قم را برشمردیم و نشست های فراوانی در این زمینه برگزار شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)  تاکید کرد: نقش رسانه برای شناساندن قم و بسیاری از ابعاد این شهر بسیار مهم است که تاکنون آنگونه باید و شاید محقق نشده است.


در بافت های تاریخی و فرسوده شهری، انجام کاری بدون پشتوانه اقتصادی امکان پذیر نیست.

وی معتقد است در بافت های تاریخی و فرسوده شهری، انجام کاری بدون پشتوانه اقتصادی امکان پذیر نیست و امروز بسیاری از محلات قم مشکلات عدیده ای دارند که پشتوانه اقتصادی می تواند در بازسازی شهر بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم محوری که ابعاد مختلف شهر را توصیف کند باید مورد بازسازی قرار دهیم ، با اشاره به ویژگی‌های محور تاریخی شهر قم اظهار داشت: این محور از حرم حضرت معصومه (س) شروع می‌شود و در ادامه به گذرخان و گذر آسید حسن می‌رود، در این گذر دو خانه تاریخی مرحوم آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم قرار دارد که این خانه‌ها برای زائرین شهر قم جذاب است.

وی ادامه داد: محور فرهنگی شهر قم پیوست‌هایی از جمله آب‌انبارها و خانه‌های تاریخی و بیوت مراجع عظام تقلید دارد، ایجاد چنین محورهایی در شهرهای دیگر کشور هم جواب داده است.

خاکی با اشاره به وجود عناصر تاریخی در محور فرهنگی شهر قم، بیان داشت در این محور؛ گذرخان، گذر آسیدحسن، بیت النور، لپ چال، شاه حمزه و چهل اختران قرار دارد و محور فرهنگی قم همچنین دارای محورهای فرعی به سوی سایر عناصر فرهنگی و مذهبی همچون بازار کهنه و مسجد جامع است .

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه امروز هر شهری را با ویژه گی های منحصر به فردش در ابعاد مختلف هنری و فرهنگی ، عمرانی و ادبی می شناشند  عنوان کرد: باید دید که  شهر قم  چه قابلیتی دارد که می توان آن را در سطح ملی و جهانی عرضه کنیم و به نظر می رسد شهر قم را می بایست به شهر گردشگر فرهنگی مذهبی معرفی کنیم.

خاکی ادامه داد: در قم مصادیق فرهنگی و مذهبی زیادی داریم که برای توسعه شهری باید از آنان استفاده کنیم و متاسفانه بازارها، مدارس، تیمچه ها و بسیاری از ابعاد تاریخی و فرهنگی قم برای مردم ایران و حتی خود اهالی قم ناشناخته است.

 

*منبع: خبرگزاری مهر

تصاویر
  • گلایه رسانه ها از ملاحظه کاری شهرسازان در نقد  پروژه ها/ رسانه ها ظرفیت های قم را معرفی نکردند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

گروههای خبری

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.